Företagsvärdering

Vår huvudverksamhet består av att sälja och förmedla företag vilket innebär att vi kontinuerligt får information om hur prissättningen ser ut i olika branscher, vad som efterfrågas och vad som är mindre eftersökt.

Vi har även stor erfarenhet av företagsvärderingar och gör ”rena värderingar” till olika uppdragsgivare som av olika anledningar behöver veta värdet på ett företag.  

Det finns ingen exakt vetenskap om hur ett företag skall värderas då det till sist är ”marknaden” som bestämmer värdet.

Vill du veta vad ditt företag är värt? Hör av dig till oss för en opartisk och professionell värdering av ditt företag.

Vi kan ta fram en företagsvärdering som är anpassad efter ditt syfte, din situation och ditt företag.

graph trade

Värderingsmetoder

Det finns flera olika metoder för att värdera ett bolag, men en av de vanligaste och den som de flesta känner till kallas nog ändå för multipelvärdering. Här sätter vi bolagets värde i relation till en vinstvariabel, till exempel vinst efter skatt (P/E-tal). I denna värdering definieras P/E som ett pris på företaget dividerat med det rörelseresultat (EBIT) belastat med schablonskatt. Parametrar som styr P/E-talet är ofta tillväxt, personberoende faktorer, vinsten över tid samt branschens attraktivitet. Onoterade bolag brukar ligga på ett P/E-tal på 3-7.

Hur lång tid tar det för de nya ägarna att med befintlig verksamhetsutveckling och takt att betala av köpeskillingen?

Exempel: Vi antar att ett företag har en vinst om 500 000 kr EBIT (Vinst före finansiella kostnader och skatt). Med en multipel på 3 skulle bolaget vara värt 1,5 MSEK vilket innebär att det tar 3 år för de nya ägarna att ”tjäna tillbaka köpeskillingen”. Med samma logik tar det 5 år att tjäna ihop köpeskillingen om man enas om en multipel på 5 osv. Vilken multipel man använder beror på bransch, potential, utveckling mm. Detta speglar också vilken framtidstro köparen för bolaget och branschen.

Vid substansvärderingen utgör företagets eget kapital grunden för företagets värde för aktieägarna.

Här justeras det egna kapitalet med kapitalandelen av obeskattade reserver samt över- och undervärden i företagets olika tillgångar och skulder.

Substansvärdering baserar sig oftast på historisk ekonomisk information. Hänsyn tas ej heller till företagets framtida avkastning och risk. Enkelt uttryckt så värderas nuläget, inte framtida potential och möjligheter. 

Gjorda investeringar värderas ganska lågt och hänsyn tas ej till intellektuellt kapital, marknadspotential etc.

Många anser att det mest korrekta värdet på ett bolag erhålls genom en avkastningsvärdering, dvs. vad bolaget kan återbetala till sin ägare sett över en given tid. Denna metod bygger på framtida prognoser och tar därmed indirekt hänsyn både till företagets konkurrenskraft samt marknadens utveckling.

Avkastningsvärderingen ställer dock väldigt höga krav på den som skall försöka sia om framtiden och lämna prognosen. Hur bra är prognosen gjord, hur ”nära verkligheten” och hur väl kommer den att kunna införlivas och eller överträffas. Denna metod är därför enklare att göra i mogna branscher än branscher under tillväxt som från tid till annan kan vara svåra att prognostisera.